8 november 2012

Sikkerhetskonsulent

"Hei! Mitt navn er Ellinor og jeg kommer fra Securitas Direct. Vi går rundt i navbolaget for og informere litt om brann- og inbruddssikkerhet, for det har vært mange inbrudd runt her. Kan jeg komme inn for en stund så kan vi snakke litt?"

Welcome to my life in OSLO :D

Jag flyttade ju för lite mer än en månad sen, men det har varit problem med bestillningen av internet så facebook är lite av en lyxvara för tillfället (och även bloggen självklart).

Men hur har du det där då?
Jo då! Jag mår skitbra här! Det är klart att jag saknar familj, släkt och vänner, men det känns som om jag var en tvättsvamp som sugit i sig lite för mycket vatten och när jag kom hit var det som om någon vred ur allt. Med andra ord= lättad över att komma undan från all drama där hemma.

Hur bor du?
Jag bor i lägenhet med två killar som är några månader yngre än mig. John och Ville(Vilhelm) heter de. Vi bor i en luftig 3a med lite "gamla-stan"-känsla och högt till tak. Här eldar man i kamin för att hålla det varmt (sjukt mysigt att somna till ljudet av knastrande trä som brinner).

Vilka är de där skumma killarna du bor med då?
Well, skumma kan jag säga att de är, de kommer trots allt från Skåne, men de är jättetrevliga och rediga killar. Det är klart att jag får jaga dem med flugsmällan ibland för att de ska hjälpa till att städa och man får hantera dem precis som barn. Laga mat åt dem så håller de sig glada! ;)

Hur är Oslo som stad?
Långsamt. När man som Stockholmare ska ta sig någonstans agerar man ofta Grand Prix förare fast i gång och vässar armbågarna ordentligt för att slå sig fram mellan ytliga människor. Norrmännen är lite som de där enstaka tröga människorna som gärna går mitt framför en och man kan inte ta sig förbi dem.
Utséendemässigt är Oslo en fantastisk stad. Det är inte så gott om nya och moderna byggnader här, men det bidrar till mysigheten att gå på trånga gator som påminner om Gamla Stan.

Är det dyrt?
Japp. Kort och gott helt enkelt. Laktosfri mjölk: 35NOK (Nästan 41SEK. I Sverige ligger ett sånt paket på mellan 14-17SEK)

Hur är vädret?
Precis som Sverige fast med snö nu i början på vintern istället för regn.

Oslo låter som en medeltida stad, hur tar man sig fram egentligen?
Ungefär som man åker buss i Stockholm så åker man trikk i Oslo. Trikk betyder spårvagn. Så överallt åker du trikk. Jag har åkt buss två gånger den här månaden. Pendeltågen går inte heller lika mycket som tågen i Stockholm, men även där så ersätter trikken de sträckorna.

Är det svårt att förstå norska?
Det var det i början, men nu kan jag till och med urskilja ord från min hyresvärd som talar extremt grov norska (lite som en invandrare från Skåne lyckas urskilja ord från en svensk norrlänning). Att läsa norska är klart mycket lättare än att höra norska.

Kan du några norska ord då?
Ja då;)
Sikkerhetskonsulent - Säkerhetskonsulent
Trikk - Spårvagn
Hvorfor - Varför
Hvis - Om
Røykvarsler - Brandvarnare
Brann - Brand
Brannvesen - Brandkår
Inbrudd - Inbrott
Navbo(r) - Granne(-ar)
Navbolag(et) - Grannskap(et)
Høyre - Höger
Vifter - Ögonfransar
Trenger - Behöver
Pakke - Paket 
Leilighet - Lägenhet
Rekkehus - Radhus
Enebolig - Villa
(Orkar inte skriva mer, men jag kan lova att jag kan kommunicera lätt på norska när jag kommer hjem;)  )


Jag kommer att fota lite och filma lägenheten så att ni som inte har chansen att ta er hit kan se lite hur det ser ut. Men nu är det mars i säng för min del! God natt!
PickleBix

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar