18 januari 2013

"Jag skämta bara"

Sååå... Dagens inlägg handlar om huruvida det är okej att skämta om vissa saker.

Det mina funderingar började vid är en vers som publicerades utav en flicka i ett forum. Hon tyckte den var rolig men fick ris för att den var "stötande" enligt några. Här är versen i fråga:

Gud som haver flickor kär.
Se så stygga pojkar är.
Vart jag mig i sängen vänder.
Är dem där med sina händer.
Om dem dina trosor tar.
Har du ingen oskuld kvar.

Jag personligen tycker att den var lite rolig och fyndig vilket jag kommenterade. Detta startade en enorm tumult bland ungdomarna. Forumet i fråga är på en hemsida för lite yngre.

Är det här ett okej skämt?
Ja, det tycker jag. Det är så uppenbart ett skämt så jag kan inte för min vildaste fantasi förstå varför någon skulle ta det seriöst.
Det är bra att man vet att ungdomarna (tonåringar över 15) vet om vad som är rätt och fel/vad man får och inte får göra. Men att bli helt tokig och börja överanalysera den här versen för att komma med slutsatsen att den är kränkande för våldtäktsoffer, killar, tjejer och tro det eller ej, religiösa, känns som en överdrift.
Jag uttryckte då att man för tycka som man vill men JAG tycker att det var roligt och att censur inte är ett bra sätt att behandla världen på. Hela moralfrågan om det här anspelar på att människor är dumma i huvudet och att vi har ökade våldtäkter pga såna här skämt.

Personligen tycker jag att det är ett ganska harmlöst skämt med tanke på vad man kan hitta på nätet. Jag berättade också att trots allt vi utsätts för i TV-spel och filmer så kan jag inte se att någon av mina vänner har blivit mördare. För de som svarade på tråden menade att "folk kan få fel uppfattning och tycka att det här är okej". Nej, såvida man inte är 5 år gammal så förstår man att det inte är okej. Gör oss inte dummare än vi är. Men det är ju så det är att vara tonåring. Man tror att man sitter på en piedestal av visdom och ligger i samma liga som Ghandi, men egentligen har man samma mentalitet som en törstig kaktus.
Jag påpekade att det finns extremister, men att de inte kan räknas till det "normala" samhället JUST FÖR ATT DE ÄR EXTREMISTER. Jag tog feminister som ett exempel. Feminister är ganska ofta extrema i sitt tankesätt men det betyder inte att alla kvinnor är det. Helt plötsligt så blev innebörden av mitt inlägg "hat åt alla feminister! DÖ!" enligt någon.

Åter igen. Tonåringar som försöker hitta saker att irritera sig över i onödan. Det är klart att jag inte vill att någon ska dö!

Jag är uppväxt med ganska avslappnad syn på humor och vad man kan skämta om. Ja, jag kan skämta om handikappade. Och? Det skadar ingen att jag gör det, för jag ser till att skämta om det när jag är med folk som uppskattar den sortens humor. Det är ju inte precis som om jag går in på ett sjukhus fullt med folk som fått amputera kroppsdelar eller blivit förlamade och skriker:
 
"HAHA DU MÅSTE SITTA RESTEN AV DITT LIV OCH BAJSA I EN LITEN PÅSE!".

Versen publicerades i ett ämne med åldersgräns som heter "15+" så jag ser inga problem med att det utsätter små barn för skada. Hade det publicerats bland 11-åringar hade ju skämtet förstoss blivit en helt annan fråga. Men nu var det ju inga små barn som läste det? Vad är problemet?

Var går gränsen mellan okej och inte okej? Ska vi sätta ålderslås på TV-kanaler för att de visar nyheterna och det kan vara stötande? Ska vi censurera hela internet för att någon KANSKE kommer att skriva något olämpligt någon gång? Eller ska vi bara lära oss att inte göra en höna av en fjäder?
 
Dagens barn och ungdomar väljer att spela de blodigaste spelen, titta på de vidrigaste splatter-filmerna och är alltid exponerade för övervåldet som sker i världen, via media. Men hur många har blivit knäppa av det egentligen? Eller är det bara så att vissa galningar som gjort skolmassakrer och massmord lråkat ha spelat lite TV-spel? För i ärlighetens namn; Vem har aldrig sett en film med vapen, knark eller blod? Jag tror att ett sånt här skämt inte rör någon i ryggen egentligen. De vill bara visa moralisk toga, vilket jag uppmuntrar! Det är bra! Men dra det inte till en överdrift! Det räcker med ett "Nja, jag uppskattade inte riktigt det här skämtet. Det kan vara stötande" så hade du visat hur duktig du är. Men de här tonåringarna kommer inte förstå än på ett tag. Åsikterna har inte tagit ordentlig form i huvudet ännu och jag kan satsa allt jag äger och har på att de kommer att ändra uppfattning när de växt upp. (Inte alla, men de flesta)

Jag hänvisade till ett klipp också (http://www.youtube.com/watch?v=L_3qD5j_lUQ) som är riktigt roligt enligt mig och många många fler. Jag har svårt att tro att de här små fritidspoliserna inte ler av det klippet.

Nej nu fick jag ont i ryggen av det här ;) God natt!
PickleBix

4 kommentarer:

  1. Är feminister extrema? Så du tycker det räknas som extremism att vilja sträva efter ett jämlikt samhälle? För det är just det som feminism går ut på, inget annat.

    Sedan finns det även forskning på att våldsamma filmer och tv-spel gör att man blir avtrubbad; våld normaliseras och då blir det lättare att begå våldsbrott. Bara för att dina närmsta vänner inte råkat ut för ett mordförsök betyder det inte att våldsamma tv-spel och filmer är helt harmlösa. Det finns som sagt forskning på detta.

    Sedan är det inte censur att anse att ett skämt är kränkande; alla har rätt till att reagera, något annat vore ju censur, eller hur? Det är heller inte skadligt att censurera sådana skämt på ett internetforum om man anser det olämpligt. Censur är farligt när det används av diktaturer för att kontrollera vad folk tycker och tänker. Men nu var det inte ens en fråga om censur, snarare en fråga om hurvida skämtet var olämpligt eller inte. Och precis som du har rätt till din åsikt, har de rätt till sin.

    SvaraRadera
  2. Hej Mia!

    Jag förstår hela moralfrågan om att feminister strävar efter jämlikhet. Dock har jag aldrig stött på en feminist som är trevlig eller som inte gör en höna av en fjäder. T ex: Jag gillar att baka och jag söker just nu utbildning för att bli konditor. Jag vet inte hur många kommentarer jag har fått från feminister runt omkring mig om hur de ogillar mitt intresse och val av framtida yrke.

    Det finns forskning på allt och hur vet du att forskarna in varit partiska i detta? Som sagt: bara för att en massmördare råkar ha sett någon actionrulle så betyder det inte att det är därför. Väldigt många idag spelar spel och nästan alla har sett i alla fall EN film med droger, vapen och andra hemskheter i, så det är inte så konstigt att alla mördare har sett dem eller spelat spelen också?
    Det finns ett spel som heter Portal som jag älskar. Det går ut på att skjuta typ "maskhål" på väggarna i olika rum för att ta sig igenom banorna, men jag kan då stolt säga att jag aldrig har försökt springa genom mina betongväggar här hemma. See my point?

    " Censur är farligt när det används av diktaturer för att kontrollera vad folk tycker och tänker."
    Förstår du inte sammanhanget? Du har ingen aning om hur mycket världens ledare lägger sig i allt du gör. Varför tycker och tänker du som du gör? Jo, för att du lärt dig det, det är en vana som du växt upp med och alla andra runt omkring tycker så. Jag är så glad att jag lyckats bryta mig ur det mönstret.

    Inläggen i den här bloggen är hårda men också baserade på mina högst verkliga uppfattningar vilka är baserade på mina erfarenheter av olika saker. Det jag gör är att gå emot den sociala normen genom att ifrågasätta allt och alla. På det viset vet jag att jag bildar min egen uppfattning av saker. :)

    Tack för kommentaren dock!^^

    SvaraRadera
  3. Hm, tror du har något av en skev uppfattning angående dina åsikter. Som jag ser det verkar du tycka att du besitter åsikter som kan klassas som "revolutionerande" i dagens samhälle. Tyvärr är det inte så. Dina åsikter är varken ovanliga eller på något sätt något nytt. Du ifrågasätter snarare människor som i sin tur ifrågasätter samhällets strukturer. Självklart har du rätt att ifrågasätta ifrågasättarna, men att påstå att du går emot den "sociala normen" är något felaktigt.

    Och jag skulle knappast påstå att det är världsledarna som bankat i mig propaganda vilket i sin tur gör så att jag tänker som jag gör. Som jag ser det är majoriteten av världen av en helt annan åsikt än vad jag är, och då talar jag om mina tankar angående kapitalism och framförallt feminism. Är det Vladimir Putin som har fått mig att bli feminist? Nej, jag tror faktiskt inte det. Du har däremot rätt att man påverkas av sin miljö och andra människor och det tack vare yttrandesfriheten. Men yttrandesfriheten innebär också att man har rätt att tycka att visa saker inte hör hemma på ett forum; du får tekniskt sett tycka som du gör, men jag har samtidigt rätten att inte hålla med. Förstår du?

    Och nja,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är det som är intressant; de är revolutionerande. Skillnaden mellan mig och resten av samhället är att jag inte följer åsikter för att de råkar vara moderna. Det är superinne att vara så neutral att man knappt vågar öppna munnen idag.
      De människor jag ifrågasätter har inte ifrågasatt något alls. De har valt att titta bort från större problem och sen försöka väga upp sina samveten med att handla second hand, käka vegetariskt och slänga pengar på jätteglasögon med fönsterglas i. Den sociala normen idag säger:
      Du ska tycka att allt som står i teorin är verklighet även om det inte fungerar i praktiken. Du får inte gilla Sverige för då är du rasist och bör hängas, du ska aldrig spela tv-spel för då blir man mördare och glöm aldrig bort att rätta andra när de gör dessa grova misstag!
      Vad jag säger är:
      Öppna ögonen för fan! Ni missar saker som att vi har tusentals uteliggare som dör om vintrarna i kylan, vi böjer oss för varenda kotte som kommer utifrån (oavsett om de är från australien, england, marocko eller irak) av någon konstig jävla anledning osv osv.

      Ang skämtet: Jo, men göra en big deal av det? Varför skapa en höna av en fjäder? Tråden blev ju uppenbarligen itne låst, trots att moderatorerna var inne och kollade läget. Det måste ju betyda att inlägget faktiskt inte bröt mot några regler.

      Radera