11 mars 2013

Att se det vesäntliga istället för att spela martyr

Hej!
Jag har haft lite skrivtorka senaste tiden men nu har jag ett intressant ämne som ni mer än gärna får kommentera och tycka/tänka om!


Min lillebror delade den här bilden på facebook men skrev ingen kommentar till delningen, dock är det ganska förståeligt att han blev upprörd när han såg den eftersom att det är människor som bränner den Svenska flaggan. Jag delade också bilden för att jag tar illa vid mig när jag ser en sån kränkande handling, för oavsett vad man tycker och tänker så kan du inte göra något värre än att bränna en nations flagga.

Problemet med att han delade bilden var att en utländsk tjej började anklaga honom för att vara en hatisk rasist även fast han aldrig yttrat ens i närheten av de orden. Självklart ger jag mig in i diskussionen för att försvara min lillebror från falska anklagelser och onödiga personliga påhopp.
Den här tjejen menade på att bilden var kränkande för muslimer och människor med ursprung i mellanöstern. Jag personligen måste säga att det var det dummaste jag har hört på länge. Om någon ska känna sig kränkt så är det väl de som väljer att erkänna sig som svensk medborgare och som faktiskt bryr sig om Sverige.
Så jag sa då "det hade inte gjort någon skillnad om det så hade varit isbjörnar som hade bränt Sveriges flagga, såhär GÖR MAN BARA INTE". För ärligt talat, hade någon reagerat annorlunda om det hade varit en amerikan, en kaktus, en grottman, en pokémon eller en jävla badanka som hade bränt flaggan? Vem bryr sig om att det råkar vara män från mellanöstern? Poängen är fortfarande "FEL ÄR FEL oavsett hur många gånger det händer".

Den utländska tjejen i fråga drog direkt slutsatsen att min lillebror hatade muslimer och invandrare, vilket jag, min lillebror och tillslut vår mamma (som kände att hennes son blev utsatt) hela tiden visade motsatsen till.
Min förvåning och irritation över tjejens omogna uppförande fördubblades när hon plötsligt gick till personangrepp på mig genom att säga "min kille är mycket mer svensk än vad du är". Då skrattade jag för jag råkar faktiskt komma från en samesläkt och det var många hundra år sedan min farfars-farfars-farfarsfar... (osv) kom hit från Holland. Det betyder att jag är typ 0.000000000000001% holländsk men fortfarande 99.999999999999999% ursvensk vilket inte många i Sverige är.
Man har funnit bevis på att samerna fanns på svenskt område precis efter att inlandsisen smällt bort, till skillnad från dem vi idag kallar svenskar som kom hit först ca 6000 år efter det.

Tjejens familj hade innan diskussionen terrat min lillebror med meddelanden på facebook om hur kränkande bilden var.
Min kloka lillebror vände på frågan då och sa "vad skulle ni tycka om jag la upp en bild på när jag bränner ********(deras nation) flagga?" vilket tjejen tyvärr inte ville svara på (man kan ju undra varför). Jag håller med min lillebror. Hade det varit massa svenskar som hade stått och bränt någon nations flagga så hade det ju knappast varit en bild som är kränkande för just svenskar. Eller hur?

Så min fråga är som lyder:
Är det kränkande att dela en sån bild som den åvanför?
I sånna fall för vem?

Utveckla gärna era tankar och jag svarar gärna på frågor om jag varit otydlig. Kom ihåg bara att uppföra er för jag svarar inte bra på personliga påhopp eller hot. Håll diskussionen på en vuxen nivå.

Tills nästa intressanta ämne säger jag:
Puss på er!
PickleBix

1 kommentar:

  1. Klart det inte är kränkande att dela bilden, vilken idiotbrud ;)

    SvaraRadera