25 juli 2012

Kvinnoshopping

Jag har kommit hem från Sundby nu. Vi åt lunch där, mamma och jag, och hade jätte trevligt i den delvis närvarande solen.

Om någon timme sätter jag mig i bilen med pappa och hans fru för att åka mot Kungens Kurva. I och med att jag har ett väldigt nytt och fint rum som jag bara spenderat 4 nätter i hittills så tänker jag maxa det genom att genomföra grundplanen. Draperier för sängen. Så då måste jag köpa en stång/något annat att hänga draperiet i och dessutom leta efter nya draperier! Jag hade ju så noga bestämt att det skulle vara djupgröna sammetsdraperier men det var ju självklart utförsäljning på just dem när jag var där för någon månad sen. Så de draperierna finns inte längre... Jag får väl riva loss en bit av den tapetserade biten i väggen för att kunna gå efter mitt strikta färgschema: Mörklila-cerise(finns det en sån färg?), mörkbrunt och Turkos. Allting med detaljer av bronz.^^

Anledningen till inläggets namn är den roliga vardagsattraktionen "en dag på IKEA".
Detta är en tävling som för kvinnorna går ut på att så långsamt som möjligt köpa typ en krukväxt och att på vägen fram till krukväxten plocka på sig så mycket skräp som möjligt, för att sedan konstatera att krukväxten var inte alls vad hon ville ha och fortsätta plocka på sig skräp. Gärna stanna och fika långa stunder. Målet för kvinnorna är att komma hem med så mycket skräp som möjligt (gärna så bagageluckan måste stå öppen och ungarna ihoptryckta vi fötterna i baksätet, "det får INTE bli märken på min gardinstång! Ligg stilla!") utan att behöva betala.

För männen går tävlingen ut på att hålla sin fru nöjd, släpa den tunga vagnen för att visa att man är manlig men vagnens ena hjul sitter löst och vagnen dra konstant åt höger. Männen vill då visa att de har en bråkig vagn men samtidigt visa att det är en lätt match för deras (i princip obefintliga medelålders-) muskler. Det går även ut på att klaga lite då och då på hur mycket onödigt skräp kvinnorna plockar på sig men håller tyst om den där vedklyvaren som stått orörd i garaget sen inköpet 6 år tillbaka (man har ju absolut inte en öppen spis i ett svenssonhem! Det är utanför normen!). Kroppsspråk och mimspel väger stort i männens tävling då det är de två faktorerna som spelar roll när de markerar sitt revir. De lite svagare männen ger sig inte in i matchen, utan följer med frun in i gångarna under låga protester.

Vinnarfamiljen i "en dag på IKEA" är den familj som har yngst och skrikigast barn, går långsammast i bredd överallt, köper mest skräp, har fikat från en timme tidigare fastkletat på sina kläder och som när de stått i kö 45 minuter för att betala, upptäcker att de har glömt plånboken i ceféet.

Jag fick för övrigt låna en ny bok av mamma eftersom att jag för 10e gången läst ut alla Harry Potter böcker på Svenska (2 på Engelska). Jag vill fira denna stora dag men dessvärre delar ingen av mina vänner min brinnande entusiasm för Harry Potters vilda äventyr och den ständiga kampen mot Voldemort. :(
Boken jag fick låna av mamma heter i alla fall Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.
Jag har bara läst några kapitel och den är redan riktigt rolig. Man slängs in i hans roliga (om än dumma) ageranden från första stund och man kan inte hjälpa att undra om gubben är lite senil. Läs den!:)
PickleBix

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar