25 juli 2012

Start all over again

Såååå... Nu har jag lyckats snickra ihop en ny blogg eftersom att min förra blev totalt förstörd av spam i kommentarsfältet. Det ska bli kul att se om jag lyckas få några anhängare till bloggen. Folk är ju så nyfikna av sig nuförtiden så man kan ju i princip skriva vad som helst så blir folk glada (eller provocerade).

Jag hoppas nog in rakt på sak och säger att det är stressigt sista året i gymnasiet, med hattar som ska beställas, betygen ska maxas, studentkläder, fixa flak, skiva osv. Men det är INGENTING jämfört med den hängande pressen efter att man tagit studenten!
Föräldrar som tjatar om jobb, man har dåligt om pengar, man vet ingenting om arbetsvärlden och man tycker att "varför i helvete skulle jag lära mig något så trivialt som religion när det borde finnas kurser som går ut på livet??".
Det är jättebra att man går i skolan och lär sig om allt möjligt men det enda jag kan komma på som har minsta lilla koppling till hur vi LEVER själva LIVET är samhällskunskap. Jag hatade samhällskunskap. Det är skolans försök att göra oss lite klokare på riktigt. Men allt vi får lära oss är förkortningar för saker vi inte minns vad det är, olika konflikter som inte spelar ett dugg roll för mig just nu osv. Varför inte ha praktikveckor igenom gymnasiet då du måste jobba, bo själv(med kompisar kanske?), laga mat, lära dig hur du betalar räkningar, tvättar och sånt?
Jag fick praktisera 2 veckor i 8an och jag lärde mig laga fullkornspannkakor(vilket jag inte ens minns hur man gör). Det är den livserfarenheten jag har fått utav skolan.
Skolan skulle bli så mycket mer intressant om man fick lära sig mer om verkligheten. För nu blir man invaggad i någon sorts falsk trygghet om att livet som vuxen välkomnar en med tårta och presenter. Well, fuck that! Livet som vuxen hoppar på dig bakifrån utan att förvarna och du kämpar fram tills du e 68. Då kommer besvikelsen över vad man aldrig hann göra medan man fightade sig genom livet. Usch...

Bara att ta körkort är ju ett jävla rymdforskningsprojekt idag.

Dagens tips: Föräldrar har inte alltid rätt! På deras tid kunde man gå in i vilken affär som helst och börja jobba nästa dag. Så funkar det inte idag!!! Sätt ner foten och säg att om det är så lätt kan väl de skaffa ett jobb åt dig.

PickleBix

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar